»Umění a liturgie«

Liturgické mešní zpěvy po čteních

December 31, 2012

Příspěvek od prof. Kindlera, v kterém objasňuje stavbu, historický vývoj a především význam zpěvů mezi čteními ve mši svaté.

Hudební formy mešních proprií 3 – responsoriální zpěv

July 5, 2012

Zakončení trojdílného příspěvku k hudební stránce mešních proprií.

Hudební formy mešních proprií 2 – antifonální zpěv

June 13, 2012

Druhý díl příspěvku prof. Kindlera k hudebním formám mešních proprií.

Hudební formy mešních proprií 1 – úvod

June 4, 2012

První ze třídílného pojednání prof. Kindlera o mešních propriích a jejich hudebních provedeních. Druhý díl bude zaměřen na introit a communio.

Tradiční mše svatá – výtvor pro barokní dobu? (3)

August 30, 2011

Třetí, poslední část příspěvku od prof. Kindlera se zabývá vztahem umění a tradiční mše svaté. Zvláštní pozornost autor věnuje umění hudebnímu.

Tradiční mše svatá – výtvor pro barokní dobu? (1)

August 3, 2011

Příspěvek se vyrovnává s dnes poměrně rozšířeným předsudkem o tradiční mši svaté, podle kterého byla vytvořena pro tzv. "barokní dobu", "barokní kostely" a "barokního věřícího" a dnešnímu člověku tak již nemá, co říci. Níže se dočtete, jak je to doopravdy, a zjistíte, že tradiční mše svatá, jak ji známe i dnes, existovala o stovky let dříve, než baroko vůbec přišlo na svět. Opakované "barokní klišé" je tak jednoduše mylné.

P. Marian Schaller o výsadním prvenství gregoriánského chorálu

September 20, 2010

P. Marian Schaller OSB stručně vysvětluje důvody toho, proč je gregoriánský zpěv vlastním zpěvem římské liturgie, a patří mu tak v ní čelné místo, což znovu výslovně potvrdil i II. vatikánský koncil (SC 116).

Jak stavět křesťanské chrámy (P. Schaller)

June 30, 2010

P. Marian Schaller OSB velmi poutavě popisuje mystický význam některých architektonických prvků křesťanských chrámů, zamýšlí se nad klady a nedostatky jednotlivých slohů a běduje nad moderní bídou a úpadkem pří stavění krásných budov určených k modlitbě.

Nádhera v liturgii

April 4, 2010

Milujeme-li Boha, odevzdáváme se Mu celí, duší i tělem. Láska neměří a neváží, proto se také neptá, jak daleko jdou její povinnosti. Ty jsou naprosté a bez výhrady. Pro Boha není nic dostatečně velké, krásné, vzácné. Jemu patří všecka nádhera na nebi i na zemi. Bůh nám daroval krásu této země, abychom jí používali. Nemůže však být lepšího použití, než když se tato nádhera přinese opět na počest Boha, když se jí použije v bohoslužbě.