»Výklad mše sv. od ctih. Martina z Kochemu«

O předobrazech oběti Mše svaté (kap. 3, 1)

October 17, 2012

Mám-li o tak vznešených i četných tajemstvích Mše svaté mluviti, musím se svatým prorokem celý svět k podivení zváti, vyzývaje, jako on: „Pojďte a vizte skutky Hospodinovy, jaké divy učinil na zemi!“ Kristus Pán učinil sice mnoho divů i zázraků na této zemi; mně se však zdá, že žádný z nich není vznešenější i podivuhodnější nad onen, jejž učinil při poslední večeři, když nejdůstojnější oběť Mše svaté ustanovil.

Jak vzácný dar se při Mši svaté obětuje (kap. 2, 6)

September 15, 2012

Předchozí díl: O nejpřednějším knězi při Mši svaté (kap. 2, 5) Svatý Pavel píše k Židům: „Všeliký zajisté velekněz k obětování darů a (konání) obětí ustanoven bývá. A protož potřebí jest, aby i tento – Ježíš Kristus – měl něco, co by obětoval.“1 Svatý Pavel nedokládá, co Kristus Pán má, aby obětoval: ponechávaje, abychom sami […]

O nejpřednějším knězi při Mši svaté (kap. 2, 5)

August 31, 2012

Ač vznešenost oběti Mše svaté jest nade vší míru veliká, jak seznati lze již z těch věcí, jež jsem posud vyložil, nemůže přece z ničeho jiného lépe seznána býti, jako z osobnosti toho, jenž tuto božskou oběť Bohu přináší. ...

O obřadech při Mši svaté (kap. 2, 4)

June 13, 2012

Ctih. Martin z Kochemu se v této kapitole své knihy blíže věnuje i tématu dnes velmi diskutovanému - latinskému jazyku v liturgii - a již ve své době řeší tytéž námitky, které slyšíme i dnes, a až prorocky odpovídá.

O oltáři, kněžských rouchách a obětním náčiní (kap. 2, 3)

April 28, 2012

Vznešenost oběti Mše svaté poznati se může dále z přemnohých věcí, jichž jest k ní potřebí. Mimo řádně posvěceného kněze, jenž osobu Ježíše Krista při ní zastupuje, zvláště těchto věcí třeba: Předně posvěceného oltáře. ...

O svěcení na kněžství (kap. 2, 2)

March 22, 2012

Vznešenost Mše svaté seznáme za druhé z přesvatých žehnání, jimiž kněží a duchovní sluhové do svatyně Páně uváděni bývají. ...

Katolický chrám domem Božím (kap. 2, 1b)

December 19, 2011

Chrámům našim říká se také „dům Boží“, a vším právem, nebo každý chrám katolický vpravdě domem Božím jest, když v něm Bůh osobně přebývá a po všechny časy v něm nalezen býti může. Kůrové andělů jeho obsluhují ho zde, klaní se mu, velebí ho, uctívají ho a přednášejí mu naše modlitby. ...

O způsobu, jakým chrámy svěceny bývají (kap. 2, 1a)

October 31, 2011

Ačkoliv oběť Mše svaté je tak vznešená, že ani kterýkoliv anděl z nejvyššího kůru nebeských duchů toho docela pochopiti nemůže, chci přece aspoň něco o vznešenosti její pověděti. Svatý František Saleský praví o vznešenosti Mše svaté ve svém spisu „Filothea“, čili v „Navedení k zbožnému životu“ takto:...

Kterak bludaři proti Mši svaté brojí (kap. 1, 6)

September 22, 2011

Z prudkých útoků, kterým nejsvětější oběť Mše svaté v rozličných dobách vystavena byla, lze souditi, jak svatou a jak ďáblu odpornou býti musí! Nebo kdyby Mše svatá zlému duchu tak nadmíru neškodila, nebyl by jí zajisté tolik odpůrců mezi bludaři vzbudil.

O stáří křesťanských obětí a jejich názvech (kap. 1, 5)

September 1, 2011

V dalším pokračování brilantního výkladu ctih. Martina z Kochemu o mši svaté autor v krátkosti mluví o jménech, jaká jsou a byla užívána pro oběť Nového Zákona, přitom zvláště proti nekatolickým námitkám obhajuje jméno "mše". Zajímavá je i zmínka o původu římského kánonu s odkazem na výrok koncilu tridentského.